torsdag den 5. januar 2017

Træning onsdag d. 4/1 - 2017

Kl. 6.45: 8 km. på 33.15 minutter. (4.09 pr. km.)
Løb hjem fra job efter nattevagt. Det var pisse koldt og blæsende, men jeg følte mig godt løbende og veltilpas.

Kl. 15.00: 12 km. på 52.15 minutter. (4.21 pr. km.)
Løb en tur på skovstierne omkring Bygholm sø på vej til job.

I alt på dagen: 20 km.

Evaluering af sæsonen 2016
Overordnet set har 2016 været en elendig sæson. Jeg har ikke løbet særlig mange konkurrencer i 2016. Dem jeg så har løbet, har ikke levet op til mine egne forventninger. Jeg havde et klart hovedmål for 2016 sæsonen, hvilket var at komme under 2.30 på marathon. Dette mål indfriede jeg ikke, hvilket jeg selvfølgelig ikke kan være tilfreds med. Derudover har jeg døjet lidt med skadet og manglende motivation for at løbe konkurrencer.

Rent træningsmæssigt har 2016 sæsonen heller ikke været den bedste sæson. Samlet mængde i 2016 blev 6725 km. hvilket giver et snit på lige under 130 pr. uge. Dette var ca. 750 km. mindre end i 2015, hvor jeg løb 7483 km. (mængderekord på årsbasis). Der er nok 2 primære årsager til, at mængden har været så meget lavere i 2016. 1: I modsætning til 2015, så havde jeg i år lidt flere afbræk grundet skader. 2: Manglende motivation i løbet af sæsonen har nok taget toppen af min trænings flid.

Som jeg har gjort siden 2012, så kørte jeg marathontræning i vinteren 2016 med henblik på at forsøge at nå målet de sub. 2.30 til et forårs marathon (Hamborg). Jeg fandt aldrig rigtig ind i den form, som jeg var i i 2015, hvor jeg satte min hidtil bedste tid (2.30.16). Dette blev så også vist sort på hvidt med det resultat som jeg leverede ved at løbe en tid over 5 minutter langsommere (2.35.35), hvilket selvfølgelig langt fra var tilfredsstillende. Dog havde jeg under træningsforløbet erkendt, at formen bare ikke var der. Beskrivelse af løbet kan læses HER.

Efter marathonløbet ville jeg forsøge, om jeg kunne lave noget mere banespecifik træning med henblik på at løbe en hurtig 5000m. Dette forløb sådan set udmærket. Jeg fik løbet 2 stk. 5000m. løb hvor jeg begge gange løb under 16 min. først på sommeren. Dette var dog ikke helt nok til at indfrie mine ambitioner. Jeg ville jagte en PR på distancen (15.42). I løbet af juli måned begyndte træningen faktisk at være rigtig god. Desværre opstod en ret pludselig overbelastnings skade i foden pludselig ud af det blå fra den ene dag til den anden uden nogen form for faresignaler op til. Dette blev en ret offensiv stopklods for min efterårs sæson, eftersom jeg var ude i hele august, og da jeg så endelig begyndte at komme op på normal træningsmængde igen sidst i september, så var sæsonen slut og jeg fik ikke løbet flere konkurrencer ud over nogle enkelte motionsløb.

Jeg har brugt en del tid sidst på året på at tænke over min fremtid som løber på seriøst plan og overvejede meget i forhold til min fremtid som eliteløber. Dette findes der noget om HER

Lad os nu se, hvad 2017 sæsonen bringer. Jeg har valgt at gribe første del af sæsonen lidt anderledes an end de seneste 5 år, da jeg i pår har valgt ikke at satse på et forårsmarathon. Jeg har til gengæld i tankerne, at jeg vil forsøge at løbe en hurtig halvmarathon i løbet af foråret. Det bliver med al sansynlighed i Haag d. 5. marts. Efter dette vil jeg nok igen forsøge at træne lidt frem imod at løbe nogle baneløb i løbet af sommeren. Desuden har jeg netop booket mig på et 16 dages træningsophold i Kenya, hvilket bliver min første højdetræningslejr. Dette er jeg meget spændt på, om jeg mærker nogen effekt af. men uanset hvad, så bliver det helt sikkert en fed oplevelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar