mandag den 4. januar 2016

Træning søndag d. 3/1 - 2016

Kl. 15.15: 26 km. på 115.05 minutter. (4.25 pr. km.)
Løb en tur med Niels Peter og Jeppe, som var med på hele turen. Vi havde også Holm og Camping Niels med på halvdelen af turen. En ganske fin tur, hvor jeg følte mig godt løbende.

I alt på dagen: 26 km.
I alt på ugen: 131 km.

Evaluering af ugen
En udmærket træningsuge, hvor mængden ikke var speciel høj. Jeg regner med at køre den samme mængde resten af måneden, indtil jeg fra starten af næste måned starter min marathontræning frem mod Hamborg marathon 17. april.

Evaluering af sæsonen 2015
Kort fortalt har sæsonen 2015 været en yderst vellykket sæson - ihvert fald forårs sæsonen. Jeg havde satset stort på at gøre det godt til Hamborg marathon, hvor målet var at slå min daværende PR som løb på 2:33:28. Det lykkedes til fulde, og jeg tog derfra med en PR med over 3 min. som nu lyder på 2:30:16 - En tid, som jeg er yderst tilfreds med. Jeg løb nok lidt over mine egne forventninger på dagen, så jeg kan ikke tillade mig at være andet end rigtig godt tilfreds. Beskrivelse af løbet findes HER

Efter mit marathonløb begyndte jeg at træne lidt mere speed og tænkte, at jeg måske skulle prøve at løbe nogle lidt kortere distancer. Derfor besluttede jeg mig for at forsøge, om jeg kunne løbe en god 5000m. Jeg gav det et skud til Baneturneringen i Bagsværd 5 uger efter Hamborg, hvor det lykkedes for mig at sætte PR med 6 sekunder, så den nu hedder 15:42,85. Jeg gav det kun dette ene forsøg i 2015. Dermed fik jeg en ganske vellykket forårs sæson, hvor jeg fik sat 2 personlige rekorder.

Anden halvdel af 2015 var knap så vellykket. Jeg havde 2 mål for øje, som var hhv. DM halvmarathon (13. sep) og DM marathon (4. okt). Jeg følte aldrig, at min form var helt så god som i foråret - et mønster som for øvrigt har gentaget sig rigtig mange gange tidligere. Jeg formår ganske enkelt stort set hver år at løbe bedst i foråret. DM halvmarathon blev en ren farce som endte i et direkte katastrofeløb, som der ikke meget positivt at sige om. Nærmere beskrivelse af dette løb kan findes HER

DM marathon gik sådan set okay. Jeg red stadig på bølgen af selvtillid efter mit vellykkede Hamborg marathon, og jeg havde aldrig for øje at skulle ud og jagte en fantomtid i Odense. Målet var at høfte en hold guldmedalje hjem sammen med Herning løbeklub. Dette lykkedes, og jeg leverede en stabil indsats, uden det på nogen måde var mega prangende. Beskrivelse af løbet findes HER

Overordnet set kan jeg ikke tillade mig at være andet end godt tilfreds med 2015 sæsonen. Jeg har ikke løbet særlig mange løb. Ud over de 4 konkurrencer som er beskrevet ovenfor har jeg kun været til start i 6 andre løb i denne sæson, hvilket er det laveste antal konkurrencer, som jeg har stillet til start ved i de nu 11 sæsoner jeg har været aktiv. Tidligere deltog jeg i en del motionsløb og baneløb gennem en sæson, samtidig med, at jeg selvfølgelig stadig også løb de mere "vigtige" løb. Dette har jeg de seneste par år lavet lidt om på. Jeg gider ganske enkelt ikke rigtig at rejse så meget rundt bare for at løbe motionsløb. Nu er det kun få ganske udvalgte motionsløb, som jeg deltager i, samtidig med, at jeg selvfølgelig stadig løber de mesterskaber, som passer til de distancer, som jeg satser på.

Rent træningsmæssigt har 2015 været en rigtig god sæson. Jeg har overhovedet ikke været skadet. Derudover har jeg haft min højeste mængde på årsbasis til dato. Det er lykkedes for mig at tilbagelægge en samlet mængde på 7483 km. hvilket i snit giver 143,9 km. pr. uge og lige over 20,5 km. pr. dag. Jeg vil derfor tillade mig at klappe mig selv på skulderen over et godt 2015.

Målsætning for 2016 kan ikke trækkes særlig meget i langdrag. I den kommende sæson handler det nemlig kun om én ting - nemlig at bryde den for mit vedkommende magiske grænse at løbe under 2:30 på marathondistancen. Hvad der skal ske derudover finder jeg ud af, hvis førstnævnte mål indfries.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar