mandag den 5. januar 2015

Træning søndag d. 4/1 - 2015

Kl. 12.15: 20 km. på 94.05 minutter. (4.42 pr. km.)
Stille og rolig tur 2 gange omkring Bygholm sø på skovstierne sammen med Niels Peter og Henrik Holm. Jeg løb denne tur uden at ha fået noget mad i dag hvilket gjorde, at jeg følte mig lidt brugt undervejs.

I alt på dagen: 20 km.
I alt på dagen: 120,2 km.

Evaluering af ugen:
En forholdsvis stille og rolig uge. Eneste hårde jeg har lavet var Nytårsløbet, som egentlig blot understregede, at min form pt. ikke er helt i top. Dette betyder dog ikke, at jeg er utilfreds med min præstation. Det var ok efter omstændighederne.

Evaluering af løbeåret 2014:
Året 2014 startede ud med en marathontræningsperiode frem mod et forårsmarathon 13. april i Rotterdam. Denne træningsperiode fik mig i min nok til dato bedste form. Undervejs i dette 12 ugers træningsforløb formåede jeg at sætte 2 stk. personlige rekorder. Den første var på den legendariske rute rundt om Bygholm sø, hvor jeg fik løbet denne på 24:09 min. (7,4 km.) Den anden og lidt mere offichelle var, da jeg til DM 10 km. dykkede min 10 km. landevejs tid betydeligt og bankede den ned på 32:40 min. Beskrivelsen fra dette løb kan læses HER. Derudover havde jeg til VM halv også en alle tiders mulighed for at smadre min halvmarathon PR. Dette fik jeg dog ødelagt godt og grundigt pga. en amatørfejl af de større. Dette har jeg uddybet i min beretning fra løbet HER

Så mine forberedelser til Rotterdam var gået nærmest perfekt. Faktisk så godt, så folk var begyndt at sætte overlæggeren en anelse for højt i forhold til de ambitioner, som jeg selv havde. Dette medførte så, at jeg desværre allerede efter knap 16 af løbet måtte trække stikket og udgå fra løbet, da mit spændingsniveau var for højt, og jeg derved mistede fokus totalt. Nærmere beskrivelse fra løbet kan findes HER

Efter mit mislykkede marathon attentat trænede jeg sådan set bare videre og løb nogle kilometer og lidt kvalitet af og til. I starten af maj stillede jeg op i årets eneste baneløb, hvor det lykkedes for mig at sætte en lille PR på 3000m. i tiden: 9:10 min. Beskrivelse af løbet findes HER

Resten af 2014 har træningen været ret lystbetonet, da jeg ikke rigtig har haft et specifikt fokuspunkt mht. konkurrencer. Jeg løb ikke særlig mange løb. Derimod trænede jeg faktisk rigtig godt, og følte mig især fra juli til september i kanon god form. Set i bagspejlet burde jeg helt sikkert ha udnyttet den ved at vise det frem til et eller andet satningsløb. Den 28. september valgte jeg at stille op i Odense marathon uden at træne specifikt til det, da jeg havde brug for at at få lidt oprejsning fra mit mislykkede forårsmarathon. Målet var på intet tidspunkt at jagte en PR på distancen. Løbet skulle udelukkende bruges til at udvide min erfaring på marathondistancen. Løbet blev en rigtig god oplevelse, og jeg tog hjem med det jeg kom efter - En succesoplevelse og en erfaring rigere. Beskrivelse af løbet findes HER

Overordnet set har året 2014 været et tilfredsstillende år. Jeg kom ud af året med 3 stk. PR, samt jeg havde min til dato højeste mængde på årsbasis med sammenlagt 7332 km. hvilket i snit giver lige knap 20,1 km. pr. dag. Rent træningsmæssigt har året været perfekt. Men jeg burde helt klart ha løbet nogle flere konkurrencer, som jeg satsede lidt på. Jeg har arbejdet utrolig meget i 2014, hvilket har gjort at antallet af konkurrencer blev reduceret en del.


Jeg ser frem til endnu et godt løbeår i 2015!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar