tirsdag den 29. oktober 2019

Træning søndag d. 27/10 - 2019

Kl. 13.30: I alt ca. 11 km. inkl. 2 km. i ca. 3.30 pr. km. + 5,3 km. på 18.01 minutter. (3.24 pr. km.)
Jeg var i dag en tur i Vejle for at deltage i Vejle Ådal løbet på halvmarathon distancen. Jeg ville rigtig gerne teste formen her 4 uger efter mit marathonløb i Odense. Jeg valgte dog at udgå af løbet efter godt 2,5 km. af løbet. Årsagen skyldes at den førende cyklist kort tid efter start førte hele feltet i en forkert retning i forhold til rutens korrekte anvisning. Dette gjorde at feltet derved var vist i en forkert retning, så uanset hvordan man senere ville forsøge at få rettet op på fejlen, så ville tiderne aldrig kunne godkendes i de offichelle statistikker, hvilket jeg ikke rigtig kunne tage seriøst. Det viste sig så senere hen, at man fra arrangørenes side forsøgte at rette op på fejlen ved kort inden målgang at sende feltet ud på den missede. Problemet er bare, at at den sidevej hvorfra man blev ført ud på denne sløjfe lå ca. 100m. tættere på vendepunktet af den lille ekstra sløjfe i forhold til, hvis man havde løbet denne sløjfe først på løbet, som var den oprindelige plan. Derved bliver ruten ca. 200m. for kort, hvilket også tydeligt ses på de tider, som folk løber. Blot et eksempel, så kan det nævnes, at top 3 hos herrene sætter "PR" med hhv. 1.25 min, 1.23 min. og 2.49 min. Derudover kan der nævnes rigtig mange andre løbere som sætter "PR" ved dagens løb. Mit opslag skal ikke forstås som et udtryk for sure rønnebær over, at jeg selv valgte at trække mig fra løbet, eller at jeg ikke anderkender andre løberes præstationer. Det skal ses som et hint om, at der er sket fejl som gør, at tiderne ikke kan godkendes til PR tider. Selvom det så skulle ha lykkedes for arrangørene at få rettet op på fejlen således, at distancen havde passet, så kan resultatet i følge DAFs regelsæt stadig ikke godkendes, da man altid skal følge den på forhånd påviste og afmærkede rute. Jeg synes samtidig, at det er skræmmende, at mange seriøse og dedikerede løbere tilsyneladende enten er ganske blåøjede og tager udgangspunkt i upålidelige GPS opmålinger eller blot vender den anden kind til det helt klare faktum, at ruten er endt med at blive ret så upræcis (for kort). Personligt ville jeg ha en mærkelig smag i munden over at poste en nysat PR på en tydelig fejl opmålt rute. Jeg synes det er direkte useriøst. 

I alt på dagen: 11 km.
I alt på ugen: 96,3 km.

Evaluering af ugen:
En forholdsvis km. fattig uge. Hensigten med ugens træning var egentlig at blive frisk til at løbe et fornuftigt resultat i Vejle. Dette udeblev dog grundet ovenstående.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar