søndag den 3. oktober 2021

Træning lørdag d. 2/10 - 2021

Kl. 10.00: Løb Skagen marathon 42,195 km. som blev gennemført på 2.54.58.
Jeg havde i dag valgt at deltage i Skagen marathon. Af flere årsager. Dels har jeg længe godt kunnet tænke mig at besøge Skagen. Derudover havde jeg bare lyst til at deltage i et marathonløb, hvor direkte fokus på tid var sat lidt i baggrunden. Jeg valgte derfor at slå 2 fluer med et smæk og holde en forlænget weekend i det nordligste Danmark med familien og samtidig stille til start i byens lokale løb. Jeg havde kigget på resultatlisterne fra de seneste år og konstateret, at jeg (afhængig af hvem der dukkede op på dagen) havde niveauet til at kunne gøre mig gældende om den samlede sejr. Da startskuddet lød, gik en løber fra Aalborg i front og satte et tempo, som kun jeg selv + en løber fra Vejle gik med i. Jeg vil skyde på, at tempoet var 3.45.3.50 (jeg havde med vilje slået min GPS fra). Efter 1-2 km. blev farten dog sat ned til 3.55-4.00 pr. km. hvilket selvsagt ikke var noget problem at holde. Det stod hurtigt klart, at det var os 3 i front, som skulle fordele podiet imellem os. Vi fik spurgt lidt ind til hinandens tidligere meritter og jeg fandt ud af, at begge løbere havde PR tider på lige over de 2.50. Dvs. på papiret var mine personlige rekorder markant bedre. Jeg valgte dog alligevel at gå defensivt til værks, selvom især løberen fra Aalborg forsøgte at tale sig selv under mig. Løberen fra Vejle lagde sig ned 50m. bag os andre, hvilket jeg så som en taktisk meget bevidst handling fra hans side. Han virkede stærk, så selvom hans niveau på papiret var lavere end mit, så dømte jeg ham på intet tidspunkt "ude". Det irriterede mig faktisk lidt, at han valgte at placere sig på den måde, men sådan er gamet! Løberen fra Aalborg opfordrede mig flere gange til at øge og trække fra, da han ikke kunne fortsætte i det tempo vi løb i hele vejen. Jeg sagde til ham, at jeg ikke havde lyst til at øge, da alt kan ske på marathon og selvom jeg tidligere havde løbet hurtigere, så var der stadig langt hjem og løbet stadig ganske åbent. Det skulle vise sig senere, at jeg fik ret :-) Vi passerede første runde (man skulle løbe 2 runder af 21,1 km.) på 1.22.47, hvilket ville give mine 2 forfølgere nogle pæne personlige rekorder såfremt de kunne holde dette tempo hjem. Efter 23-24 km. faldt løberen fra Aalborg fra samtidig med, at jeg også begyndte at få mere afstand til løberen fra Vejle på trods af, at farten ikke blev øget, men blot holdt jævnt. Ude ved 32 km. spurgte jeg den førende cyklist, hvor stort mit forspring var. Han svarede, at løberen fra Vejle lå ca. 300-400m. bagved, mens løberen fra Aalborg var "langt væk". Efter 33-34 km. begyndte jeg dog ret pludseligt at få problemer med energidepoterne i kroppen. Benene havde det egentlig ok, men tanken var bare af uforklarlige årsager tom. Efter 37 km. gik løberen fra Vejle forbi mig, hvorefter jeg faktisk kort måtte stoppe helt op. Jeg var på dette tidspunkt helt færdig, men kom efter kort tid i gang med at jogge igen. Jeg måtte dog stoppe op yderligere 3 gange resten af vejen, mens jeg samtidig måtte se løberen fra Aalborg stryge forbi mig ved 40,5 km. Jeg fik mig yderst ynkelig kæmpet over målstregen, hvorefter jeg måtte lægge mig på jorden, hvor jeg lå i 5-10 minutter, inden jeg kom nogenlunde til mig selv. Jeg har aldrig tidligere oplevet noget lignende i et marathonløb. Dagens sluttid endte da også med at blive den markant langsomste af de i alt 11 marathonløb jeg til dato har løbet. Så fik man også prøvet at miste kontrollen og fodfæstet fuldstændigt. Jeg har ikke en forklaring på, hvorfor dette kunne ske i dag. Jeg synes min optakt mht. kulhydrat indtag var som det plejer. Og jeg kan heller ikke ligefrem give et for hårdt udlæg skylden. Tillykke til Thomas fra Vejle med sejren. Han endte for øvrigt med at slå mig med næsten 8 min. hvilket også siger meget om, hvor kold jeg gik, når han først går forbi ved 37 km. Han endte for øvrigt også med at sætte PR med 3-4 min.

Det skal for øvrigt lige til slut siges, at det var et super arrangement, som jeg godt kunne finde på at vende tilbage til. Stor ros til arrangørene og de mange frivillige. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg har været i Skagen.

I alt på dagen: 42,195 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar