mandag den 9. marts 2020

Træning søndag d. 8/3 - 2020

Kl. 14.15: 5 km. opv. Løb så 6 km. tempoløb på 21.05 minutter. (3.31 pr. km.) 7 km. afjog.
Jeg løb dette pas sammen med Martin Kjær, Peter Berg (en løber her fra byen) og en løber fra Vejle der hedder Michael. Vi løb tempoturen rundt på en 1,4 km. rundstrækning ude ved motorvejs afkørslen ved Lund. Jeg løb passet under en time efter jeg var vågnet (har haft nattevagt), hvilket gjorde, at jeg lige manglede det sidste til at kunne hænge på. Jeg blev derfor sat af efter ca. 3,5 km. Jeg tror faktisk aldrig, at jeg til dato er blevet så motiveret af at blive savet over på en tempotur. Grunden til dette var, at det skete i min egen by af nogle lokale løbere. Jeg har i rigtig mange år gået og været rigtig frustreret over, at der ikke rigtig var nogen løbere i Horsens med et nævneværdigt niveau. Martin Kjær har haft rigtig meget fremgang det seneste års tid, hvilket betyder, at han er ved at nå et niveau, hvor jeg sagtens kan bruge ham på mine fartpas. Derudover så var Peter Berg jo som nævnt også med i dag. Ham har jeg til dato aldrig løbet med eller kendt det store til. Men han har også haft megen fremgang de seneste år og har også søgt efter løbere i byen, som kan presse ham. Ham Peter vil jeg helt sikkert også benytte mig af at træne med i fremtiden.

I alt på dagen: 18 km.
I alt på ugen: 144,8 km.

Evaluering af ugen: 
Det har sgu været en lidt mærkelig uge, hvor jeg har brugt en del tid på at gøre mig nogle tanke om mit fremtidige løberliv. Først og fremmest skal jeg vidst nævne, at jeg har besluttet mig for at droppe mine planer om at løbe Hamborg marathon. Grunden til dette skyldes, at jeg havde sat mig et mål for øje. Dette mål var at forsøge at ramme et niveau, hvor pilen pegede i retningen af, at jeg skulle ramme en form, hvor chancerne for at kunne knække 2.30 grænsen var til stede. Jeg har dog de seneste 3-4 uger måttet konstaterer, at jeg ganske enkelt ikke kan få mine kvalitetspas til at spille ordentligt. Dette ses senest, da jeg både mandag og tirsdag endte med at trække stikket fra nogle planlagte pas, fordi jeg ikke følte, at hovedet var til det. De lange ture har faktisk kørt ganske godt, men det er jo som bekendt bare ikke helt nok.

Generelle tanker: 
Som nævnt ovenfor, så har jeg gået med en del tanker mht. fremtiden. Jeg tror faktisk stille og roligt, at det er ved at gå op for mig, at jeg nok ikke kan rykke mit niveau meget længere. En del af mine personlige rekorder har jo efterhånden nogle år på bagen. Jeg har også i en længere periode været mentalt udbrændt i forhold til at skulle følge en tilrettelagt træningsplan (jeg har dog været min egen træner i nogle år, men jeg følger stadig en plan). Jeg har aldrig haft problemer med at få kørt en solid høj mængde i benene. Dette har jeg stadig ingen problemer med. Til gengæld, så synes jeg det er rigtig hårdt at ligge og hamre mine tempo- og intervalpas alene langt det meste af tiden. Jeg har i en periode følt denne del af træningen som en uendelig trædemølle, som ikke rigtig har ført mig nogen steder hen. Detfor har denne del af træningen været lidt en sur pligt. For efterhånden nogle år tilbage tog jeg til Århus og trænede i AGF flere gange om ugen, hvilket var super fedt, da man på den måde altid havde nogen at løbe sine kvalitetspas med. Jeg har dog de seneste år ikke følt, at jeg kunne presse dette ind i min hverdag, da det var ganske tidskrævende at rykke til og fra Århus for at træne. Jeg har derfor ligget og løbet rigtig meget alene på mine fartpas, hvilket er  ekstremt mentalt udtrættende i længden. Derudover skal det også nævnes, at det faktisk i ligeså høj grad er tiden jeg bruger på at skulle sætte mig op til mine fartpas. I og med meget af den del af træningen har foregået alene, så har bruger jeg utrolig meget energi og især tid på at sætte mig op til disse pas. Især tidselementet kræver en del. Når man har hus og familie, så er det sgu ikke optimalt, at jeg altid mere eller mindre bruger en halv dag på at lade op til et kvalitetspas. Det er fandme mange timer der går tabt på det. Timer der let kunne udfyldes med noget mere fornuftigt. Derfor er jeg mere eller mindre ved at komme frem til, at jeg ikke længere vil jagte mine personlige rekorder. Jeg vil fremover træne, hvad jeg har lyst til og hvis jeg i flere uger ikke gider at løbe fart, så vil jeg lade vær. Jeg vil dog forsøge at få strikket så mange aftaler sammen som muligt. Nu ser det jo ud til, at der er ved at dukke et par hurtige gutter op her i byen. Dette vil jeg selvfølgelig udnytte så godt jeg kan ved at være åben og fleksibel mht. at løbe med på deres træninger. Min tilgang til konkurrencer vil også i fremtiden blive mere afslappet. Jeg vil til at gå ind til mine races med en mere afslappet tilgang end tidligere. Dette skal forstås på den måde, at jeg nok vil komme til at træffe nogle andre valg mht. races end jeg tidligere har gjort. Førhen har jeg udelukkende valgt mine løb udfra, hvad der rent optimeringsmæssigt gav mening. Denne del vil jeg til at have et lidt mere afslappet forhold til. Hvis jeg f.eks. på et tidspunkt skulle finde på at løbe 2 marathonløb med kort tids mellemrum, så gør jeg det. Det skal heller ikke udelukkes, at jeg på et tidspunkt kunne finde på at prøve kræfter med at stille op i noget, som er længere end marathon. Jeg er sikker på, at denne nye tilgang vil give mig glæden og motivationen med træningen tilbage. Når alt ovenstående er nævnt, så skal det dog siges, at man nok ikke nødvendigvis vil opleve, at jeg løber nævneværdigt meget mindre. Jeg vil bare løbe meget mere på lyst. Og min lyst til løb i al almindelighed er der jo stadig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar