søndag den 24. juni 2018

Træning søndag d. 24/6 - 2018

Kl. 10.00: 1 km. opv. Løb så Bestseller Århus City halvmarathon 21,1 km. på 1.19.21 (3.45 pr. km.)
Dagens race var en haretjans, hvor jeg skulle pace min gode træningsmakker Camping Niels, som havde en målsætning om, at løbe under de 1.20. Niels har tidligere haft store problemer med sin fartfornemmelse, så jeg ville prøve at hjælpe ham igennem i et stabilt og jævnt løb. Dog med de forbehold, at der er en del stigninger og fald på ruten, som vil give nogle naturlige afvigelser. Vi havde på forhånd lagt en plan om, at vi skulle lægge ud i pace 3.45, hvilket ville give en præcis sluttid på 1.19.07. Niels historik er, at han stort set altid taber lidt til sidst i sine races, da hans udholdenhed stadig godt kunne være bedre. Derfor blev udgangstempoet også sat med denne erfaring i betragtning, så der var plads til at tabe lidt til sidst. Vi kom rigtig fint afsted og splitter de første 5 km. i 18.40, hvilket samlet set er 5 sek. foran tidsplanen. Herefter løber vi lidt med en gruppe ud til 10 km. som splittes i 37.23 min. - 7 sek. foran planen. Gruppen begynder herefter at tabe lidt fart, så jeg vælger, at vi trækker fra. Vi passerer 15 km. i 56.12 min. - 3 sek. foran tidsplanen. Herfra begynder Niels så småt at være brugt. Han begynder som ventet også at tabe fart ude efter de 17 km, og jeg skal til at råbe lidt af ham, for at få ham med. Niels begynder at tabe en del fart, hvor jeg dog formår at få ham til at udnytte de sidste nedløb nogenlunde. Vi splitter 20 km. i 1.15.24, - dvs. 24 sek. efter tidsplanen, men dog stadig med fin margen i forhold til at dykke de 1.20. Der bliver kæmpet med brækfornemmelse og blodsmag for Niels vedkommende, og han kommer i mål et pænt stykke under målet. Jeg vil selv tillade mig at tage en del af æren for dagens resultat, da jeg formåede at skabe et jævnt og stabilt løb for Niels, hvor han ikke havde mulighed for at tage nogle hjernedøde beslutninger undervejs :-) For mit eget vedkommende blev det en god gang træning i et fedt og stemningsfyldt løb i hjertet af Århus.

I alt på dagen: 22,1 km.
I alt på ugen: 129,8 km.

Evaluering af ugen: 
Jeg har ikke følt mig særlig godt løbende på mine fartpas onsdag og lørdag. Ellers har ugens træning været ok. Men jeg mangler som tidligere nævnt fart i benene. Dette vil jeg de kommende uger forsøge at gøre noget ved.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar