søndag den 15. april 2012

Rotterdam marathon søndag d. 15/4 - 2012

2 km. opv. Løb så Rotterdam marathon- 42,195 km. på 2.34.15!
Så kom dagen endelig, hvor jeg skulle prøve kræfter med den klassiske distance. Mine foreberedelser har været rigtig gode mit fokes på dette løb og denne dag har fyldt utrolig meget de sidste 4 måneder - Men nu kom dagen! I starten af løbet var jeg noget usikker på, hvem jeg skulle vælge at løbe med. Jeg er jo vant til at konkurrere på de lidt kortere distancer, hvor udgangstempoet er en del højere end tilfældet var i dag. Derfor havde jeg de første par km. lidt svært ved at få en fartfornemmelse. Jeg ramte den dog nogenlunde som planlagt (dog en lille smule for hurtigt), og passerede 5 km. på 18.01. Herefter finder jeg ind i en gruppe på ca. 10 mand, som jeg ligger mig sammen med. Vi skiftes lidt til at tage føringer i gruppe (jeg var dog en af dem der lavede  klart mest). Vi passere halvmarathon i 1.16.33, hvor jeg stadig følte mig godt løbende. Omkring 27 km. bliver gruppen splittet noget op, da en kvindelig løber og hendes hare udgår (hun forsøgte at klare OL kravet, men fik krampe.). Nogen fra gruppen trækker fra mig og nogen falder fra. Omkring de 30 km. begynder jeg at køre på fedtforbrænding og fik en lille krise, som jeg dog heldigvis kom hurtigt over, da jeg fik noget energidrik ved et væskedepot. Jeg får hentet dem der trak fra gruppen og løber lidt med dem indtil de ikke kunne følge med mig længere :-) Jeg begynder mere og mere at føle mig tømt for energi, men får det heldigvis lige akkurat til at spille grundet de 2 væskedepoter ved 35 og 38 km. hvor jeg igen får lidt sportsdrik. Jeg taber et lille minut på anden halvdel, hvilket faktisk er ganske godt taget den megen vind i betragtning. Der var nemlig lidt vind, som generede en del flere steder på ruten. Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med min indsats i dag. Det var sgu en kanon oplevelse og en fed debut på distancen.

Mellemtider:
Netto tussentijden (verschil)
5 kilometer 18:01 (18:01)
10 kilometer
15 kilometer 54:24
20 kilometer 1:12:26 (18:02)
Halve marathon 1:16:33
25 kilometer 1:30:45 (18:19)
30 kilometer 1:49:08 (18:23)
35 kilometer 2:07:20 (18:12)
40 kilometer 2:25:58 (18:38)

I alt på dagen: 44,2 km.
I alt på ugen: 103,1 km.

2 kommentarer:

  1. Hej Jonas
    Det er en virkelig flot debut! Tillykke med det, og fedt at du havde en god oplevelse.
    Dem som løber tæt på 2 timer kan gøre det med negativ split, men for os som bliver godt gedigent trætte, er det optimale at tabe 1 - 1½ min på anden halvdel (har jeg læst). Så du gjorde det jo nærmest perfekt!
    (min debut var 2.34.40 med præcis 2.30.00 tempo indtil 30 km, hvorefter den kvinde og hendes harer som jeg havde fulgt hele løbet, begyndte at jogge fordi dagens test var overstået. Det minder lidt om dit løb, ikk, bortset fra at du er bedre)

    SvarSlet
  2. Tak Per! Mht. negativ split, så var der faktisk ingen i toppen der løb med negativ split i dag. Det var nærmest en umulighed som vinden var.

    SvarSlet