søndag den 26. september 2021

Træning søndag d. 26/9 - 2021

Kl. 10.00: Løb 24 km. på 90.22 minutter. (3.46 pr. km.) til HCA marathon.
Jeg valgte at trække stikket efter 24 km. af løbet i dag. Jeg vidste på forhånd godt, at det var et risikabelt sats at løbe et marathon blot en uge efter en all out halvmarathon konkurrence, men efter lang tid med diverse restriktioner, havde jeg sgu lidt svært ved at vælge hvilke af disse 2 løb jeg skulle løbe. Derfor valgte jeg at give det et forsøg velvidende om, at det givetvis ikke var optimal nedtrapning til et marathonløb. Jeg havde en plan for dagens løb om at lægge ud i 3.45, hvilket sådan set også langt hen ad vejen gik ret spot on. Problemet var bare, at jeg forholdsvis tidligt i løbet kunne mærke, at benene var tunge, og at jeg manglede power. Jeg følte at jeg skulle kæmpe alt for meget for at holde pace allerede efter små 10 km. Og efter snart mange års erfaring med de lange distancer ved jeg, at det bestemt ikke er gode tegn. Jeg blev dog ved med at holde tempoet solidt, men med mindre og mindre overskud. Jeg gjorde op med mig selv, at jeg ikke kunne stille mig selv tilfreds med at kravle hjem i en tid på 2.45-2.50. Derfor besluttede jeg omkring de 20 km. at jeg ville stå af efter halvmarathonpassagen. Lige inden denne passage ramte jeg dog en god powerzone med nogle gode tilskuere, som kortvarigt gav mig lidt fornyet energi og min halvmarathonsplit sagde da også 1.19.10. Jeg kunne dog godt mærke, at benene slet ikke ville som hovedet, så valgte jeg altså at trække stikket efter 24 km. Pisse nederen udfald, men sådan er marathonløb....Videre!

Det kan godt ske, at jeg mange gange det seneste lange stykke tid har beskrevet, at jeg ændret i min tilgang til løb i forhold til, at jeg slet ikke træner så målrettet som tidligere, men det overrasker mig faktisk lidt, at jeg åbenbart ikke helt har kunnet slippe mit gamle konkurrence-jeg. Jeg havde faktisk forventet, at jeg ville ha gået ind til de 2 løb (i dag og i søndags) med en lidt mere afslappet tilgang, men jeg må nok konstatere, at der alligevel sker et eller andet, så snart man får et startnummer på brystet. Hvis jeg skal løbe race i fremtiden, så bliver jeg nok nødt til at få fundet en balance i min nedsatte målrettethed i træningen og så huske dette, når jeg vælger at stille op i konkurrencer.

I alt på dagen: 24 km.
I alt på ugen: 87,3 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar